Artist in Residence in München – 2017

De bedoeling van het verblijf was het Rotterdamse concept van Tentakel naar München te brengen. 

Reeds eind 2015 hadden wij besloten om met Tentakel nieuwe uitdagingen aan te willen gaan. Een optie daarvoor was het festival ook in andere landen te introduceren. München kwam in aanmerking op het feit dat het mijn thuisstad is.  Toen had ik nog geen culturele contacten in München, maar het was duidelijk dat de stad voor mij wel toegankelijker zou zijn als andere buitenlandse steden. De juiste coöperatiepartner – het EineWeltHaus – hadden wij met ondersteuning van het Kulturreferat München kunnen vinden.

Ebenboeck-Haus, Muenchen

Tentakel vond plaats van 30 Juni tot 2 Juli 2017. Het EineWeltHaus heeft een cultuurpolitieke opdracht binnen de stad en organiseert lezingen, concerten, exposities en debatten. Hun thema voor 2017 is vooral duurzaamheid ten opzichte van de samenleving en opvang en integratie van vluchtelingen. 

Christine Saalfeld, Tentakel München, EineWelthaus

De artist periode was van 2.1. tot 17.2.2017. In deze periode heeft het programma met kunst, theater en muziek zijn eerste vorm gekregen.

Christine Saalfeld, Tentakel München, EineWelthaus
Bar, Christine Saalfeld; mirror egg, Jörg Besser

Der hängende Garten von Babylon

Nach den Berichten griechischer Autoren waren die hängenden Gärten von Babylon eine aufwendige Gartenanlage am Euphrat (im Zweistromland, im heutigen Irak gelegen).  Seit Jahrtausenden haben sie die Phantasie der Menschen beflügelt und entsprechende Interpretationen geliefert. Der Garten ist in der Kunst oft Allegorie für das Paradies, für die Gefilde der Seligen – die Wohnung der Seelen. Er ist Symbol für die Lebensentfaltung und in vielen Religionen Teil der Urzeitmythen. 

Der Garten gilt als Symbol für die Verbindung zwischen Menschen und der Natur.

Das Motiv der „hängenden Gartens von Babylon“ hat die Initiatoren des Gartens inspiriert zur Entwicklung eines künstlerischen Gartenprojektes, dem „neuen“ Garten von Babylon. Der Garten wird auf dem Hof Wanner 433 realisiert und kombiniert künstlerische Aspekte und die Entwicklung eines hängenden Gartens, der sich besonders auf den Erhalt von seltenen Nutzpflanzen richtet.

Die Basis stellen bedrohte Sorten aus der Schweiz, daneben bedrohte Sorten, die eine Schnittstelle zu anderen Kulturen bieten. Wie zum Beispiel dem Maulbaum oder indigener Kartoffelsorten.

Neben der pragmatischen Arbeit des Anlegens eines Gartens, liegt der Fokus auf der Produktion von Situationen und temporären sozialen Räumen. Mit dieser Verschiebung erhält die zwischenmenschliche Interaktion notwendigerweise einen zentralen Stellenwert und dem Fokus auf Kommunikation und Austausch.

Art and Agriculture

This site is dedicated to the interaction of art and agriculture. The home base is Wanner 433, a mountain farm in Switzerland, lead by Werner Neuhaus. He is visual artist and farmer. Part of the activities at Wanner 433are cultural events , an artist in residence program and artistic field research in rural areas. Wanner 433 implements projects in different cooperative partnerships.

For more information about the project please visit the website: www.artandagriculture.net

Tentakel 2020

Dit jaar is het zevende jaar dat stichting Stadnomaden het kunst en cultuurfestival TENTAKEL in zeven wijken van Rotterdam Zuid heeft kunnen  organiseren.  

Oorspronkelijk zou het festival voor de zomermaanden (juni/juli) plaatsgevonden hebben. Echter, door de Corona crisis, hebben wij het festival uitgesteld tot de nazomer (september 2020). Uiteindelijk zijn wij ontzettend blij geweest dat wij het festival toch hebben laten plaatsvinden. Van alle edities is dit, in alle opzichten, de beste editie tot nu toe geweest.

Shifting Identities

No.1 / Narrative Journeys Between Orient and Occident

Almira’s Story

Shifting Identities by Christine Saalfeld, No.1 / Narrative Journeys Between Orient and Occident, Almira’s Story, 2020

Audio fragment:

Shifting Identities

Shifting Identities is a project about collecting stories and to tell stories through drawings by Christine Saalfeld. The focus of the project is the Middle-East and different systems of values and beliefs. 

How much do we know about the Middle-East and how much do people from the Middle-East know about our way of living? What is connecting us and what pushes us further apart?
In summer 2019 Saalfeld first had contact with the association Mesela. The association Mesela promotes the exchange and networking of artists in Switzerland and the Middle East. It networks the knowledge and skills of professionals in art, architecture, and restoration. The association implements cultural projects involving the local population in the Middle East and Switzerland. 

Within the project, different aspects of cultural narratives and the culture of remembrance will be investigated. The collaboration between artists and local people is a key issue. The concept of the project is based on the idea, that for many people, parts of their identities and the way they understand themselves come from the struggles and challenges they have endured. Existential life experiences such as illness, poverty, or exodus become the guiding star of their existence and their actions. 

AZC Rotterdam, 2020

The project allows people to share and tell the stories of their lives in different ways. As human beings, we are wired to connect to others and to be recognized and understood by others. This is a basic human need. It makes visible what is invisible. 

The project weaves together many different aspects of life – and cultural concepts – into a multifaceted story. The project is intended to show a larger picture of who we are.

The project is in collaboration with association Mesela, and Stichting Stad-Nomaden.

Concept: Christine Saalfeld

Studio Visies – Kim Hospers – Inspiratiebronnen

Kim Hospers

How does entertainment work? Can I eternalize myself? Are there positive sides to nihilism?

These are the kind of questions I like to cope with in my work. By visualising different approaches I hope to find clarity for me and my audience. Never a black and white answer, because everything is always way more complicated then we can possibly imagine. Currently I am working on a serie about sex and violence. These two topics have been subject of depictions from the earliest known artistic expressions of mankind and have never stopped playing a huge role since. Throughout history and different cultures, the way to approach these topics highly varied. Is our current opinion valid, looking at this rich diversity? How can it be that we are so attracted by these themes, but are repelled by them at the same time? By exploring and visualising various ideas, I hopefully get closer to a truth if there is one.